Elk jaar worden de Nationale Voorleesdagen gevierd. Tijdens deze dagen staat voorlezen aan kinderen van 0 tot 6 jaar centraal.
Belang van voorlezen
Kinderen van 0 tot 6 jaar kunnen nog niet zelf lezen of zijn net begonnen. Daarom is het voorlezen zo belangrijk. Voorlezen in de kinderopvang is belangrijk om verschillende redenen.
Taalontwikkeling
Het lezen van verhalen draagt bij aan de taalontwikkeling van kinderen. Voorlezen introduceert hen in een wereld van nieuwe woorden en zinsstructuren, wat hun woordenschat en begrip van taal vergroot. Deze sterke basis legt de fundering voor effectieve communicatie en leesvaardigheid later in hun leven.
Cognitieve ontwikkeling
Voorlezen stimuleert het denkvermogen van kinderen. Het moedigt hen aan om verbanden te leggen tussen verschillende elementen in een verhaal, vragen te stellen en nieuwe dingen te leren. Deze activiteit bevordert kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Tijdens het voorlezen kunnen kinderen zich inleven in de personages en de situaties in het verhaal. Dit helpt om empathie te ontwikkelen en begrip te krijgen voor verschillende emoties. Daarnaast kunnen kinderen zich ook herkennen in een verhaal.
Concentratie en aandacht
Jonge kinderen kunnen zich maar kort concentreren. Naarmate ze ouder worden wordt dit langer. Tijdens het voorlezen moeten de kinderen zich concentreren op het verhaal. Dit helpt bij het ontwikkelen van het concentratievermogen en verbetert langere tijd gefocust te blijven.
Het voorleesontbijt
Ontbijt is een belangrijke start van de dag. Ontbijt zorgt voor energie die een kind gedurende de dag nodig hebben. Daarom vindt er in de voorleesweek ook het voorleesontbijt plaats. Tijdens het voorleesontbijt eten we gezamenlijk een heerlijk gezond en voedzaam ontbijt. Daarna lezen we een boek voor. Ieder jaar staat er een ander boek centraal.
Kortom, voorlezen in de kinderopvang is niet alleen leuk, maar het is ook een waardevolle activiteit die de ontwikkeling van kinderen bevordert.